residentie

Breedbeeld Blueprints

Ontwikkelingstraject voor fotografen

BREEDBEELD Blueprints is een intensief groeitraject voor fotografen. Een jaar lang krijgen de 10 geselecteerden begeleiding van een professionele fotograaf om een project uit te werken. Het eindresultaat is een tentoonstelling, samen met de andere deelnemende fotografen.

Het traject bestaat uit elf tussentijdse feedbacksessies om je te begeleiden bij het creatieproces van jouw project onder begeleiding van Vincen Beeckman (Aalst), Sam Debaecke (Mechelen) en Hanne Van Assche (Oostende).

Daarnaast vinden er ook vier focussessies en twee lezingen plaats rond onder andere deze thema’s:

  • beeldselectie- en sequentie
  • scenografie
  • het schrijven van een artist statement
  • het maken van een fotoboek

Beide sessiereeksen ondersteunen de ontluikende fotografen om op een kritische manier naar hun eigen praktijk te kijken en tot een sterk eindresultaat te komen. De vorm die dit eindresultaat aanneemt, bepalen ze helemaal zelf en hoeft geen afgewerkt product te zijn. De tentoonstelling zal plaatsvinden in juni 2025.

Blueprints is een samenwerking van Breedbeeld, Rotor en NW.

Deelnemende fotografen:

 

Kenneth Slabbaert (‘88)

 

Mijn project gaat over het contrast tussen het jonge leven versus ouderdom, groeien versus achteruitgang, het opbouwen van een leven versus ééntje dat op zijn laatste benen loopt.

Ik wil graag een hint brengen naar het verstrijken van de tijd en de cyclische aard van het leven.

In de westerse samenleving is 7 een geluksgetal. Het is ook de leeftijd die mijn zoon dit jaar werd. Mijn vader daarentegen werd 70. Dit doet me stilstaan bij mijn vader zijn steeds duidelijkere ouderdomskwalen in contrast met het beginnende en ontluikende leven van mijn zoon. Ik zie mijn grote held aftakelen wanneer ik anderzijds mijn kleine jongen elke dag zie aansterken en bijleren. Dit is dan ook een tweestrijd die ik graag in beeld wil brengen aan iedereen die hier voeling mee heeft.

 

Eveline Smolders (‘90)

 

In haar project ‘I am still here’ onderzoekt Eveline Smolders het thema moederschap en identiteit. Moeder worden brengt een veelvoud aan emoties, empathie en nieuwe perspectieven met zich mee, en soms ook een beperking van tijd en ruimte voor jezelf. Binnen deze dynamiek zoeken vrouwen naar een nieuw evenwicht en een geherdefinieerde versie van zichzelf. Eveline’s werk omvat geënsceneerde portretten en spontane momentopnamen, een samenspel tussen controle en toeval. Dit specifieke beeld toont Xixi en Yoko, waarbij Xixi gedeeltelijk verdwijnt in een speeltunnel terwijl ze haar dochter entertaint.

 

Kristin Van Hoyweghen (‘70)

 

Mijn reeks gaat over de Gooikenshoeve, een zorgboerderij voor jongeren tussen 18 en 25 jaar met een hoge psychische kwetsbaarheid die niet (langer) terecht kunnen in de reguliere opvangcentra. Een plek midden in de natuur waar zij tot rust kunnen komen en kunnen helpen bij activiteiten zoals groenten en fruit telen en dieren verzorgen of waar zij gewoonweg kunnen ‘zijn’ zonder oordeel.

Het doel van mijn project is om psychisch lijden nog meer bespreekbaar te maken en de soms schrijnende toestanden binnen de klassieke psychiatrie aan te kaarten.

 

Herlinde Raeman (‘82)

 

Deze foto is het begin van een nieuw project dat ik voorlopig ‘Feeling (at) home’ heb genoemd.

Een portret- en gespreksserie tussen mensen die om verschillende redenen naar België zijn verhuisd en mijzelf, een Belgische fotograaf en art director, die ernaar streeft een nest te maken voor mijn kroost.

De serie probeert het belang van je thuis voelen weer te geven en uit te leggen, door beelden van het eigen ik te onderzoeken, vergezeld van woorden en found footage of archiefmateriaal. Deze beelden en brieven bestaan in de psychologische ruimte tussen fantasie en werkelijkheid, en de experimenten met enscenering en belichtingstijden versterken hun mysterie.

 

Naïma El Kadi (‘80)

 

Op verschillende locaties in België werd zowel industrieel als huishoudelijk afval, afkomstig uit binnen- en buitenland, illegaal gestort in de ondergrond. Vaak is niet precies bekend welke materialen er gestort zijn, althans niet officieel. Er wordt niet gesproken over de schadelijke effecten op fauna, flora en drinkwater. Was dit uit onwetendheid of onverschilligheid?

 

Maurice Staels (‘97)

 

In mijn werken focus ik mij op conceptuele fotokunst. Met een verwonderde blik gebruik ik fotografie op een vaak experimentele manier als middel om onderzoek uit te voeren. Hoe ervaren we relativiteit? Hoe percepteren we de wereld rondom ons? Hierbij is het fotograferen vaak slechts een kleine stap en wordt het beeld gevormd door bewerking, zowel analoog als digitaal en vind ik het aangenaam de presentatie deel te laten uitmaken van het werk.

 

Mara Peeters (‘98)

 

Dans voor mij; met koude handen draai ik warme momenten naar een onbekende toeschouwer. Een verzameling van wijsheden en observaties die ik samenbreng als logboek van het leven.

 

Sabine Zic (‘95)

 

Beste Jacques

(…)

Ik herinner mij u als een bijzonder figuur.

Na uw overlijden kreeg ik uw fotoarchief. Bij elk beeld leer ik u beter kennen, dring ik uw wereld binnen zonder dat u dat weet, zonder uw zegen.

(…)

 

Pieter Geens (‘80)

 

 

Evelien Van Elsen (‘84)