Film Focus
Grimonprez
Er zijn weinig filmmakers in België wiens werk zich over zo’n breedte uitspreidt als Johan Grimonprez. Zijn doorbraak was het iconische videowerk Dial H-I-S-T-O-R-Y dat zijn première had op Documenta X in Kassel, zijn recentste wapenfeit is de nominatie voor de Oscar van beste documentaire met Soundtrack to a Coup d’Etat.
Zijn eerste en laatste film schetsen het speelveld van Grimonprez dat zich uitstrekt van vooraanstaande tentoonstellingsruimtes als: het MACBA in Barcelona, Pinotek der Moderne in München, of dichter bij huis het SMAK in Gent – musea die allen grote overzichtstentoonstellingen organiseerden met Grimonprez – tot de Oscars met Soundtrack en de brede verspreiding van die film op filmfestivals, in cinema’s en zelfs de nationale televisie. Naast de brede verspreiding en de waardering voor het werk van Grimonprez, tonen Dial H-I-S-T-O-R-Y en Soundtrack to a Coup d’Etat ook de artistieke metier van Grimonprez: ‘found-footage’ (‘gevonden’ filmmateriaal) om zijn verhaal te vertellen en langdurig en uitgebreid onderzoek naar een detail uit de geschiedenis. Dit ‘detail’ wordt ontleed als een uilenbal, waarna iets wat eerst weinigzeggend lijkt, vervolgens symbool komt te staan voor de kolonisatiepolitiek, (staats)terrorisme, het falende kapitalistisch systeem, ecologische problematiek, of een combinatie van al die zaken en de rol die de media daarin speelt. Het is misschien niet zozeer de wereld die Grimonprez ontleedt, als wel hoe die wereld via televisie tot ons komt en zo gevormd wordt door dat medium.
Met zijn werk plaatst Grimonprez zich naast makers als Joshua Oppenheimer, Mark Leckey en Adam Curtis.
Zonder twijfel is Grimonprez zowel op artistiek als op politiek vlak één van de spannendste stemmen van dit moment. In vier programma’s met introducties en een gesprek met de maker, belichtende we van april tot juni dit veelzijdig oeuvre.