Film Focus
Kar-Wai
Meester van melancholie en visuele poëzie
Wong Kar-Wai is een van de meest invloedrijke filmmakers van zijn generatie. Zijn opvallende visuele stijl, emotioneel geladen verhalen en de manier waarop hij thema’s als liefde, eenzaamheid en vergankelijkheid weet te verbeelden, maakt hem tot de ‘luidste stem’ van de Aziatische contemporaine cinema buiten Azië.
Al vanaf zijn eerste films, werkt Wong Kar-Wai samen met Christopher Doyle voor de cinematografie. Samen creëren ze de typische visuele beelden die de films zo herkenbaar maken: verzadigde kleuren, dromerige cinematografie en ongebruikelijke camerahoeken. Ingrepen die de esthetiek en de emotionele impact van de films vergroten.
In de kern van Wong Kar-Wai’s films komen visuele poezië en menselijke emotie samen. Verhalen over verloren liefde, onvervulde verlangens en het onverbiddelijke verstrijken van tijd. Zijn personages bevinden zich vaak in een staat van introspectie, gevangen in de complexiteit van menselijke relaties.
Verspreid over twee maanden, tonen we in NW vier iconische films die recent door het Eye in Amsterdam en The Criterion Collection gerestaureerd zijn. In introducties wordt er dieper ingegaan op de films.
Op het programma staan:
- Chungking Express (1994): Een baanbrekende film met twee verweven verhalen over eenzaamheid en relaties in het bruisende Hongkong.
- Fallen Angels (1995): is een stijlvolle, donkere film van Wong Kar-Wai over een huurmoordenaar, zijn mysterieuze partner en een eenzame jongeman in het neonverlichte Hongkong.
- In the Mood for Love (2000): Zijn meest geprezen werk, een verfijnd portret van verboden verlangen en emotionele terughoudendheid, vaak genoemd als een van de beste films ooit gemaakt.
- 2046 (2004): Een thematische opvolger van In the Mood for Love, die de complexe relatie tussen herinnering en tijd onderzoekt.